2005-12-08
Szkoła z certyfikatem?
W trosce o poziom edukacji i wysoką jakość w oświacie pojawiają się nowe standardy w programach nauczania i wychowania. Szkoły tak jak inne instytucje i podmioty gospodarcze podlegają ciągłej ocenie, weryfikacji i kontroli. W naszym regionie, w obszarze wspierania rozwoju zainteresowań i uzdolnień uczniów, powstała Dolnośląska Sieć Szkół Wspierających Uzdolnienia, do której przystąpiła także Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie. Jest to już druga placówka w gminie Syców, która zawalczyła o ten certyfikat.
29 listopada 2005 r. szkoła pomyślnie przebrnęła przez zewnętrzną kontrolę i jest 22. szkołą w województwie dolnośląskim, która uzyskała akredytację do Dolnośląskiej Sieci Szkół Wspierających Uzdolnienia. Komisja złożona z 2 konsultantów Dolnośląskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, 2 wizytatorów z Kuratorium Oświaty we Wrocławiu oraz tzw. obserwatora bez prawa głosu pozytywnie oceniła pracę Szkolnego Zespołu Wspierania Uzdolnień pod kierunkiem Renaty Kapicy. Przez długi okres czasu zespół pracował nad tym, by doskonalić umiejętności uczniów, budując przy tym klimat dobrej szkoły. Placówka należy do sieci szkół promujących zdrowie, ekorozwój, a także uzyskała już certyfikat „Szkoły z klasą”. Tą nową formułą wspierania uzdolnień objęci są wszyscy uczniowie szkoły, dla których powinna być ona miejscem, gdzie tworzy się atmosferę umożliwiającą wszechstronny rozwój młodego człowieka. Respektując indywidualność każdego ucznia, szkoła kształtuje jego talenty i twórczą osobowość poprzez rozwijanie zainteresowań, a także dawanie możliwości wyboru. Podczas audytu komisja sprawdzała zgodność dokumentacji z przyjętymi założeniami, a następnie rozeszła się do klas na zajęcia, poświęcając obserwacji po 35 minut lekcyjnych, by przez kolejnych 10 minut móc zadawać pytania uczniom oraz poznawać ich opinie. Były spotkania z nauczycielami i rodzicami. Wzięto pod lupę koła zainteresowań: plastyczne, teatralne, matematyczne, informatyczne, przyrodnicze oraz język polski i kształcenie zintegrowane. Sprawdzano udział uczniów w konkursach wewnątrzszkolnych i ponadgminnych, wydarzeniach kulturalnych, pracę na rzecz samorządu oraz współpracę z innymi szkołami i instytucjami, osiągnięcia sportowe. Ocenie podlegały różne formy pracy z uczniem. Czasem bardziej sprawdza się indywidualny program nauczania, inni uczniowie lepiej się czują i wybierają grupę. Najważniejsze, by rozbudzić motywację do nauki i aktywności. Komisji audytowej bardzo podobały się zajęcia w klasach nauczania początkowego. Słowa uznania odebrało koło plastyczne, teatralne, gdzie trzeba było się wykazać inwencją własną; ciekawa była prezentacja multimedialna szkoły.
Trwająca 5 godzin autoprezentacja placówki wypadła pozytywnie. Szkoła Podstawowa nr 2 im. Marii Konopnickiej w Sycowie uzyskaną akredytacją potwierdziła, że stworzonym wizerunkiem zasługuje na miano szkoły wspierającej uzdolnienia i zainteresowania uczniów.
mc
|
|